Wednesday, September 20, 2006

Vad vill våra drömmar egentligen säga oss?


Det finns drömtydare som säger att de ska kunna tyda ens drömmar. Om man tex drömmer att någon dör, ska denna leva längre. Är detta taget ur luften eller hur ska man egentligen veta?
Ibland drömmer man de sjukaste sakerna och man kan inte förstå varför, inte se något samband. Jag brukar i bland drömma om saker jag tänkt mycket på under dagen eller innan jag somnar, fast inte alltid i samma form som mina tankar varit. Det kan ju vara förståligt, att det undermedvetna jobbar när vi sover. Rensar våra huvuden. Men ibland drömmer man saker som man absolut inte tänkt på eller har vi det omedvetet? Endel drömmar kan man försöka analysera hur länge som helst utan att bli klokare.

I natt drömde jag att Pumba var sjuk. Och att ja begravde honom levande i Alexandras grav. Fast först skar jag av en bit av benet på honom. När jag hade begravt honom satte jag mig på kyrkogården och grät. Sen vaknade jag och grät.

Denna drömmen är fruktansvärt sjuk. Jag skulle aldrig göra mina hundar illa. Kanske denna drömmen försöker visa just det? Eller är Pumba sjuk som jag inte vet om?
Kan analysera denna dröm i timmar utan att komma på dess mening.

Drömmar kan vara underbara och ta oss till de mest fantastika platser, samtidigt som de kan vara fruktansvärda att allt man vill är att vakna.

Men varför drömmer man egentligen och vad vill drömmarna säga?
Undra om det någonsin kommer finnas ett bra svar på det?

1 comment:

Elle said...

usch va läskigt..jag kan ibland tro att drömmarna har en mening, men ibland är det någ något undermedvetet som kroppen rensar bort under natten....man drömmer en jobb sak...men som egtnligen kanske handlar om nåt helt annat jobbigt....