Tuesday, February 01, 2011

Mindfulness

Det är ganska enkelt egentligen, men vi lever våra stressade liv och lever inte i nuet.

Det handlar om att bli medveten, att leva i nuet och acceptera hur det är precis just nu. Inte lägga någon värdering i vad du borde ha gjort, utan att acceptera hur det är precis just nu. Det handlar inte om att tänka positivt, utan att gilla läget precis som det är.
Är man trött, ska man bara konstatera det, inte tänka, jag borde lagt mig tidigare i går.
Bli medveten om sina handlingar, hur känns det, varför gör jag detta?
Är det autopiloten som är på? Gör jag som jag alltid gjort av gammal vana? Bli medveten om en så enkel sak som att borsta tänderna, hur känns det? Hur smakar det?
Det är väldigt intressant och lärorikt. Ofta stressar vi bara förbi i våra liv och glömmer det som är här och nu. Det är det vi ska fokusera på. Att våga känna det vi faktiskt känner, oavsett om det är positivt eller negativt. Acceptera det vi känner.

Jag gick min första kurs förra onsdagen, i morgon är det dags för kurs två. Jag är otroligt glad att jag bestämde mig för att gå denna.
Tror de flesta människor skulle ha stor nytta av mindfulness.


No comments: