Friday, November 21, 2008

Hur kan man?

Något som gör mig så otroligt förbannad är människor som säljer sina hundar pga ändrade familjeförhållanden eller tidsbrist.
Visst ändrade familjeförhållanden kan man ej förutspå många gånger, men då borde man försöka hitta en bättre lösning. En hund är en familjemedlem som förtjänar att få stanna med sin familj trots en separation.
Om jag och David skulle separera skulle vi hitta en lösning, jag skulle aldrig lämna bort Rocky och Pumba till någon annan. Inte en chans!

De som säljer sin hund pga tidsbrist borde verkligen tänkt efter innan de köpte sin hund. Det är inget köp man ska ångra, man bör vara så pass säker att tid och hundhjälp finns innan.

Blir så ledsen, hundar känner verkligen av ändrade förhållanden, de fäster sig vid sina ägare. Jag är så lycklig att Rocky kom till oss så han fick ett tryggt hem, vem vet vad som hänt med honom annars? Hemska tanke!

Mina hjärtan!

4 comments:

Mini said...

Tänk om jag blir en sån :(

Anonymous said...

vad söta!!!

Vickie Vegas said...

men alltså, det är väl bättre att hunden är i ett hem där den blir ordentligt omhändertagen och får den omvårdnad och kärlek och uppmärksamhet den förtjänar än att stanna kvar i ett hem där man inte har tid med den pga olika anledningar. ibland inträffar ju faktiskt oförutsedda saker som man inte rår för och som i sin tur leder till att man inte har tid att helhjärtat engagera sig i sin hund.
jag tycker absolut inte att det är fel att sälja sina hundar av de anledningarna.
dumdristigt är att inte tänka innan köpet dock. man ska vara verkligen vara 100% säker på vad man ger sig in på men ännu dummare är det att behålla en hund man inte kan sköta på ett värdigt sätt.
hundar och katter är ju vanedjur så de vänjer sig vid nya ägare och nya hem så länge de blir väl omhändertagna.

puss

MsEmsan said...

Ja visst vänjer sig djur, men de går igenom en ordenlig sorgeprocess att skiljas från sin familj, det har vi fått erfara med Rocky som fick skiljas från sin förra familj.De vanvårdade honom, men trots det var var han fäst vid dem. I dag är han en glad, men väldig speciell hund.
Det som gör mig förbannad är att folk inte tänker igenom ett djurköp utan många gånger har det som utväg (redan då de köper hunden) att sälja sin hund om det ej fungerar.
Det är så sjukt fel, som att ett djur ej hade känslor, att de är som något matriellt man köper och kan sälja vidare om det ej passar
Men det är min åsikt

puss