Friday, December 31, 2010

The smiling coast

Livet är så mycket annorlunda där, det enda de behöver är varandra. Familjerna lever tätt tillsammans, mycket pga fattigdomen, men de har extremt tighta och fina familjeband.
Trots att de lever under dessa fattiga förhållanden är de lyckliga och glada. Detta är the smiling coast.
Jag förundras och imponeras av deras inställning. Här hemma har vi absolut allt vi kan begära, men vi vill konstant ha mer.
Vi lever sällan i nuet och njuter av det vi faktiskt har.
En dag när vi stod på båten på Gambia floden och solen glittrade så fantastiskt mot vattnet sa jag till min familj, Fånga stunden, njut av nuet. Denna stund är något vi kan tänka på när vi är tillbaka hemma och fryser och är less.

Denna resa har varit lärorik på många sätt, man värdesätter det liv man lever här hemma och ser samtidigt vart hjälpen verkligen behövs. Gambia är ett av världens fattigaste länder. Det finns en grupp svenskar som driver Gambia Gruppen där nere. Jag beundrar deras arbete.
Dit kommer jag varje månad börja skänka pengar, skänker vi i befolkningen pengar skjuter sida även till. Man kan inte själv göra allt, men alla kan göra något.

Ska göra en sammanställning på vår resa sedan med bilder, detta som jag trodde skulle bli en sol o bad semester blev något ut över detta. Har verkligen prioriterat andra mer värdefulla saker, det är jag glad över.


No comments: